poniedziałek, 18 sierpnia 2008

Polityka prywatnosci w skrócie

Jak napisać dobrą Politykę Prywatności?

autorem artykułu jest Tomasz Kopera




Ostatnio odnotowałem, że w sieci mało jest artykułów na temat pisania polityki prywatności. Temat niszowy, ale niezwykle istotny. Polityka prywatności to bardzo ważny dokument na stronie - szczególnie w wypadku oferowania kursów e-mailowych. Dlatego uważam, że warto zadbać o to, aby nasza polityka prywatności spełniała pewne wymogi i zawierała odpowiednie informacje.



Postaram się w najprostszy możliwy sposób opisać kolejne elementy wzorcowej (według mnie) polityki prywatności. Komentarze jak zwykle mile widziane!



Wstęp




Tu podajemy informację o tym, że aby posiadać dostęp do wszystkich części serwisów, których właścicielem jest firma X niezbędne jest aby użytkownik poznał i zaakceptował Politykę Prywatności znajdującą się pod adresem Y.



Dodatkowo należy wyraźnie napisać, że szanujemy prywatność naszych użytkowników i nie ujawniamy nikomu ich danych osobowych.



We wstępie wygodnie jest też wspomnieć o następujących rzeczach:



* zastrzegamy sobie prawo do wprowadzania zmian w Polityce Prywatności

* polityka obejmuje wszystkie serwisy, których jesteśmy właścicielami

* polityka NIE obejmuje partnerów naszej firmy, gdyż zazwyczaj posiadają oni własne PP

* jeśli użytkownik nie zgadza się z którymkolwiek punktem wymienionym w PP, dajmy mu wyraźnie do zrozumienia, żeby nie korzystał z naszych usług



Dane osobowe




Jasno i klarownie podajemy o jakie informacje prosimy przy okazji wypełniania różnego rodzaju formularzy. Następnie wyjaśniamy po co i w jakich okolicznościach zbieramy dane osobowe, czyli np.:



"Pytanie o dane osobowe pojawia się w przypadku chęci subskrybowania newslettera, zakupu produktów lub usług, wyrażenia chęci uczestnictwa w kursie. Dane te najczęściej zbierane są za pomocą formularzy.



Dane osobowe są gromadzone w celu prawidłowego funkcjonowania serwisów, których właścicielem jest firma X. Nie podanie tych danych uniemożliwi Ci korzystanie z części usług oraz nabywanie naszych produktów."




Warto też wspomnieć choćby jednym zdaniem o tzw. jawnych danych osobowych. Są to wszelkie dane publikowane na forach, komentarzach. Aby uniknąć późniejszych nieporozumień zazwyczaj wykluczamy odpowiedzialność za jawne dane osobowe.



Formularze, Subskrypcje, Kursy




Są to prawdopodobnie 3 najpopularniejsze formy budowania listy adresów e-mail. Należy więc dokładnie opisać metodę jaką zbierane są dane, np. metoda double-opt-in



Następnie, co bardzo ważne, podajemy informację o tym, że zapisanie się do subskrypcji czy kursu wiąże się z wyrażeniem akceptacji na wysyłanie informacji komercyjnych, ankiet itp.



Ze względu na budowanie zaufania, z całą pewnością polecałbym umieszczenie zapewnienia o tym, że w każdej chwili można wypisać się z kursu lub subskrypcji bez konsekwencji, co jest gwarantowane przez politykę prywatności.



Cookies




Jeśli nasza witryna korzysta z dobrodziejstw "ciasteczek", dajmy o tym znać naszemu użytkownikowi.



Co więcej, nie zakładajmy, że każdy użytkownik wie czym są owe cookies. Dlatego też zaraz po informacji o używaniu ich na stronie, podajmy krótkie wyjaśnienie mechanizmu działania.



Warto również zakończyć ten dział polityki prywatności zdaniem w stylu:



"Warunkiem działania cookies jest ich akceptacja przez przeglądarkę i nie usuwanie ich z dysku. W przeciwnym wypadku dostęp do zasobów i funkcjonalności jest ograniczony."



Wtedy mamy pewność, że użytkownik 2 razy się zastanowi, zanim zbyt pochopnie wyczyści zasoby cookies ze swojego komputera.



Statystyki




Jednym z fundamentalnych zagadnień polityki prywatności są statystyki. Zachęcam do poinformowania swoich użytkowników o tym, że ruch na stronie jest monitorowany poprzez statystyki X.



Szczególnie teraz, gdy o poszanowaniu prywatności w kontekście śledzenia i rejestrowania działań internautów tak dużo sie mówi, korzystnie jest wyjaśnić wprost w jakim celu używamy statystyk na naszych stronach.



Kontakt




Na samym końcu zostawiamy sobie otwarte drzwi, czyli zachęcamy użytkowników do kontaktu w sprawach polityki prywatności i nie tylko. To daje poczucie, że jesteśmy otwarci na propozycje i wyjaśnienia.



Precyzyjnie podajemy nasze dane kontaktowe lub odsyłamy użytkownika na odpowiednią podstronę.








--




Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Brak komentarzy: